Tuotteella tavoiteltavat hyödyt
Zoturin tarina-auttaminen nuorille ja perheille verkkosivuston tavoitteena on tukea käyttäjien kykyä ratkaista terveysongelmia ja hyödyntää tehokkaammin terveydenhuollon palveluita. [1]
Tuotteella tavoiteltavat yksilölliset ja organisatoriset hyödyt:
- Varhainen tunnistaminen, omahoidon tukeminen ja parantaminen
- Käyttäjien kyvyn parantaminen ratkaista hyvinvointiongelmia itse tai lähipiirin avulla. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen.
- Käyttäjien tietämyksen lisääminen oman toiminnan merkityksestä hyvinvoinnin parantamisessa.
- Terveydenhuolto-organisaatioiden kuormituksen vähentäminen ennaltaehkäisevien toimien ja omahoidon parantumisen kautta.
Arvioitavaan tuotteeseen liittyvä tutkimusnäyttö
Palveluun liittyvää vaikuttavuustutkimusta ei ollut saatavilla arviointihetkellä (2/2025).
Yritys kerää asiakaspalautetta palvelusta käyttäjiltä “Saitko apua?” kysymyksellä. Arviointihetkellä vastauksia on saatu noin 12 %:lta kaikista palvelun käyttäjistä ja heistä 72 % koki saaneen avun palvelusta. Yritys kerää tietoa myös palvelun käyttäjämääristä, ja esimerkiksi vuonna 2023 palvelun videoita oli katsottu hieman yli 210 000 kertaa enjaksa.fi- ja normaali.fi-sivustoilta. Nuorten käyttäjien huolikartoitukset ovat liittyneet pääsääntöisesti ahdistukseen ja terveyteen sekä ulkonäköön ja erilaisuuteen. Yritys hyödyntää asiakaspalautetta ja kerättyä dataa palvelun edelleen kehittämisessä. [2]
Kirjallisuuskatsaukset
Gaudiano et al. tutkivat vuonna 2019 Yhdysvalloissa toteutetussa tutkimuksessa, miten tarinalliset psykoedukaatiovideot voivat toimia itsehoitointerventiona masennuksen hoidossa. Tutkimuksessa kehitettiin LifeStories-niminen video-ohjelma, joka perustui hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (Acceptance and Commitment Therapy, ACT). Tutkimuksessa 11 henkilöä, joilla oli diagnosoitu vakava masennustila, katselivat neljän viikon ajan videoita, joissa todelliset potilaat kertoivat kokemuksistaan ja käyttämistään selviytymisstrategioista.
Tulokset osoittivat, että osallistujat kokivat videot mukaansatempaaviksi ja hyödyllisiksi, ja 54,5 % osallistujista saavutti kliinisesti merkittävän oireiden vähenemisen. Lisäksi masennusoireet vähenivät merkittävästi interventiokauden aikana, vaikka lähtötilanteessa oireissa ei havaittu muutosta. Tämä viittaa siihen, että tarinankerrontaan perustuvat psykoedukaatiovideot voivat olla lupaava keino lisätä masennuksen itsehoitomahdollisuuksia tarjoamalla helposti saavutettavan ja matalan kynnyksen vaihtoehdon perinteiselle terapialle. [3]
Vaikka tulokset ovat lupaavia, tutkimuksen pieni otoskoko (11 osallistujaa) rajoittaa sen yleistettävyyttä. [3]
Vuonna 2021 julkaistu kartoituskatsaus tarkasteli digitaalisten videointerventioiden vaikuttavuutta nuorten mielenterveyden lukutaidon edistämisessä. Katsauksessa analysoitiin 17 tutkimusta, joissa digitaalisten videoiden avulla pyrittiin
- lisäämään nuorten ymmärrystä mielenterveydestä
- parantamaan avun hakemisen tehokkuutta. [4]
Katsauksen sisäänottokriteerinä olivat tutkimukset, joissa digitaalisia videoita käytettiin mielenterveyden lukutaidon edistämiseen ja joiden kohderyhmänä olivat nuoret ja nuoret aikuiset (15—25-vuotiaat). Katsaukseen valikoitui 17 kriteerit täyttämää tutkimusta, joista kerättiin tietoa intervention tyypistä, vaikutuksista ja seuranta-ajasta. [4]
Tulokset osoittivat, että digitaaliset videointerventiot ovat tehokkaita keinoja parantaa nuorten mielenterveyden lukutaitoa. Kaikki 17 tutkimusta raportoivat myönteisiä vaikutuksia vähintään yhdellä mielenterveyden lukutaidon osa-alueella. Katsaus raportoi seuraavia vaikutuksia:
- Tietoisuuden lisääntyminen: Kahdeksan tutkimusta tarkasteli videoiden vaikutusta mielenterveysongelmien tuntemukseen ja tunnistamiseen. Viidessä tutkimuksessa video oli ainoa interventio, ja näistä kolme raportoi myönteisiä tuloksia videoiden hyödyistä tiedon lisäämisessä.
- Avun hakemisen lisääntyminen: Kuudessa tutkimuksessa tutkittiin videoiden vaikutusta avun hakemisen aikomuksiin. Viidessä tutkimuksessa video oli ainoa interventio, ja kaikissa tutkimuksissa havaittiin merkittävä kasvu avun hakemisen aikomuksiin ennen ja jälkeen intervention.
- Stigman väheneminen: 13 tutkimuksessa tarkasteltiin videointerventioiden vaikutuksia mielenterveysongelmiin liittyviin asenteisiin ja stigmaan. 11 tutkimuksessa video oli ainoa interventio. 9 tutkimuksessa havaittiin positiivinen muutos asenteissa videoiden katselun jälkeen. Lisäksi videot, jotka sisältävät asiantuntijoiden suosituksia, lisäsivät osallistujien aikomusta olla vuorovaikutuksessa mielenterveysongelmista kärsivien kanssa. [4]
Vuoden 2019 tutkimus ja kartoituskatsaus antavat tukea yrityksen Zoturi Oy:n tuotteelleen asettamille tavoitteille erityisesti mielenterveysongelmien varhaisen tunnistamisen, tietoisuuden lisäämisen, avun hakemisen ja sosiaalisuuden edistämisen osalta. Tulokset viittaavat siihen, että videot voivat vähentää stigmaa ja lisätä osallistujien aikomusta olla vuorovaikutuksessa muiden mielenterveysongelmista kärsivien kanssa. [3,4], Lisää näyttöä tarvitaan kuitenkin juuri arvioitavan tuotteen vaikuttavuudesta, jotta sen hyötyjä voidaan arvioida luotettavasti.