Vygonin mobiilisovellus on kehitetty terveydenhuollon ammattilaisten tueksi, ja se tarjoaa digitaalisen alustan, joka sisältää Vygonin lääkinnällisten laitteiden käyttöohjeet sekä opetusvideot. Sovelluksen päätavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta lisäämällä terveydenhuollon ammattilaisten tietämystä Vygonin tuotteiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä. Lisäksi se helpottaa pääsyä tuotteiden käyttöohjeisiin ja edistää näin niiden turvallista käsittelyä ja huoltoa [1].
Arvioitavaan tuotteeseen liittyvä tutkimusnäyttö
Arvioitavaan tuotteeseen liittyviä julkisia tutkimuksia ei ollut saatavilla arviointihetkellä [1].
Kirjallisuuskatsaukset
Kirjallisuuskatsausta tehdessä ei löytynyt tutkimuksia, jotka olisivat käsitelleet arvioitavalla tuotteella tavoiteltavia hyötyjä ammattilaisten arjen työssä. Sen sijaan kirjallisuuskatsauksessa käsitellyt tutkimukset ovat keskittyneet enemmän siihen, kuinka sähköiset välineet voivat edistää terveydenhuollon koulutusta yleisesti.
Yhteenveto
Vuonna 2018 julkaistu Cochrane-katsaus viittasi siihen, että e-oppimisella on vain rajallisesti vaikutusta ammattilaisten osaamiseen verrattuna perinteisiin menetelmiin, mutta se tarjosi etuja, kuten saavutettavuutta ja joustavuutta. Vuonna 2022 julkaistu systemaattinen katsaus ja meta-analyysi puolestaan osoittivat, että mobiilisovellukset voivat merkittävästi parantaa tiedon tasoa ja kliinisiä taitoja. Vaikka suoraa näyttöä ei ole, aiemmat tutkimukset tarjoavat epäsuoraa tukea sille, että mobiilisovellukset voivat edistää potilasturvallisuutta ja ammattilaisten tietämystä, mikä tukee arvioitavan tuotteen tavoitteita.
Vuonna 2018 julkaistussa Cochrane-katsauksessa tarkasteltiin e-oppimisen vaikutuksia terveydenhuollon ammattilaisten koulutuksessa. Katsauksen tavoitteena oli arvioida, onko e-oppiminen (vuorovaikutteiset verkko-opetusohjelmat) tehokkaampaa kuin perinteiset oppimismenetelmät erityisesti potilastulosten sekä ammattilaisten käyttäytymisen, taitojen ja tiedon parantamisen kannalta. Katsauksessa analysoitiin 16 tutkimusta, jotka toteutettiin 10 eri maassa ja joissa oli yhteensä 5 679 osallistujaa (4 759 terveydenhuollon ammattilaista, 587 sairaanhoitajaa, 300 lääkäriä, 33 lasten terveydenhuollon konsulttia). Suurin osa tutkimuksista oli pieniä, ja vain kolmessa tutkimuksessa oli yli 150 osallistujaa, mikä yhdessä puutteellisen raportoinnin kanssa lisäsi tutkimusten harhan riskiä. [2]
Katsauksen tulokset osoittivat, että perinteiseen oppimiseen verrattuna e-oppimisella on todennäköisesti vähäinen tai olematon vaikutus potilaslähtöisiin tuloksiin tai terveydenhuollon ammattilaisten osaamiseen. Vaikutus taitoihin on epävarma ja vaikutus tietotasoon saattaa olla vähäinen tai olematon. [2]
Valinta e-oppimisen ja perinteisen oppimisen välillä vaatii huolellista harkintaa, jossa on otettava huomioon menetelmien tehokkuuden lisäksi saavutettavuus, käytettävyys, tiedon säilyvyys ja kustannukset. Perinteinen oppiminen voi olla tehokkaampaa pienissä ryhmissä, joissa fyysinen läsnäolo on mahdollista, kun taas e-oppiminen voi olla edullisempi vaihtoehto silloin, kun halutaan kouluttaa suuri määrä ammattilaisia kustannustehokkaasti. Katsauksen mukaan e-oppimisen paremmuudelle ei löydy riittävästi näyttöä, mutta se ei sulje pois joitakin e-oppimisen etuja, kuten parempaa saavutettavuutta ja joustavuutta. [2]
Vuonna 2022 julkaistu systemaattinen katsaus ja meta-analyysi tarkasteli mobiilisovellusten tehokkuutta lääketieteen opetuksessa akateemisen suoriutumisen ja kliinisten taitojen parantamisessa terveydenhuollon ammattilaisten ja opiskelijoiden keskuudessa. Katsaukseen sisältyi 52 tutkimusta, joissa oli yhteensä 4 057 osallistujaa. Näissä tutkimuksissa mobiilisovellusten vaikutusta tiedon ja taitojen kehitykseen verrattiin vertailuryhmiin tai perinteisiin opetusmenetelmiin, kuten videoesityksiin, simulaattoreihin ja painettuihin materiaaleihin [3].
Katsaukseen valituista 52 tutkimuksesta 33 tutkimusta raportoi merkittävän tiedon tason nousun mobiilisovelluksia käyttäneiden osallistujien keskuudessa Standardoitu keskiarvojen ero, SMD = 0.94 (95 %:n luottamusväli Cl [0.57—1.31], P < 0,00001)}. Lisäksi 19 tutkimusta osoitti, että mobiilisovellukset paransivat tehokkaasti kliinisiä taitoja. Toisaalta kuuden tutkimuksen ja 381 osallistujan meta-analyysissä ei havaittu merkittävää eroa taitotasossa mobiilisovelluksia käyttäneiden ja niitä käyttämättömien ryhmien välillä {SMD = 0.36 (95 %:n luottamusväli Cl [-0.23 — 0.96], P = 0.23)}, mikä selittyi osittain taitoja mittaavien tutkimusten vähäisyydellä [3].
Katsauksen johtopäätöksenä mobiilisovellukset osoittautuivat tehokkaiksi työkaluiksi tiedon ja taitojen kehittämisessä terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa. Sekä online- että offline-sovellukset olivat yhtä tehokkaita tiedon lisäämisessä riippumatta siitä, olivatko ne Anrdoid- vai iOS- pohjaisia [3].