Fiilisluotsi on digitaalinen työkalu, jonka tavoitteena on yrityksen mukaan tukea asiakkaan hyvinvointia ja arkielämää kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti ja näin vähentää ammattilaisten tulkinnanvaraisuutta liittyen asiakkaiden tunteisiin. Tuotteen tavoitteena on resurssien tehokas ja fokusoitu käyttö asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ja tilanteiden mukaan. Tavoitteena on myös, että tapaamisten määrän vähenemisestä on taloudellista hyötyä. Fiilisluotsi-sovellusta voidaan käyttää hyvinvointi-, vammais-, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ja opiskeluhuollon työn tukena. [1]
MoodPilot asiakkaille
Asiakkaat käyttävät MoodPilot-sovellusta sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisen ohjauksessa, ja siinä on heitä varten kolme käyttöliittymää: nuoret, aikuiset, seniorit.
Nuorten ja aikuisten käyttöliittymät soveltuvat tunteiden ja niihin liittyvien tilanteiden kirjaamiseen. Asiakas voi kirjoittaa sovellukseen päiväkirjanomaisesti omista asioistaan ja valita, näkeekö ammattilainen hänen kirjoituksensa.
Senioreille suunnattu käyttöliittymä on enemmän kuvapäiväkirja, johon seniori kirjaa päivän tapahtumia, niiden sujumista, saamaansa tukea ja tunteitaan.
Seurantatieto näkyy asiakkaalle visuaalisena kaaviona ja auttaa häntä tunnistamaan ja muistamaan tunteita, päivän tapahtumia, niiden sujumista ja saatua tukea. Ammattilainen voi käyttää seurantatietoa arvioidessaan asiakkaan hoidon tai tuen tarvetta.
Kaikissa asiakkaiden käyttöliittymissä on linkki- ja puhelinnumerovalikko erilaisista avuntarjoajista, joihin asiakas voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Asiakas voi myös lähettää sovelluksen kautta yhteydenottopyynnön ammattilaiselle. [1]
Arvioitavaan tuotteeseen liittyvä tutkimusnäyttö
Fiilisluotsia on testattu erilaisten hankkeitten ja testauksien yhteydessä ammattilaisilla, nuorilla, aikuisilla mielenterveyskuntoutujilla ja senioreilla. Testausjoukkojen koot ovat vaihdelleet 5 -19 käyttäjään. Testauksissa on pyydetty palautetta mm. käytettävyydestä, soveltuvuudesta työvälineeksi, tunteiden kirjaamisesta ja päiväkirjaominaisuuksista. Tuote on koettu pääasiassa helppokäyttöiseksi ja selkeäksi. Testauksissa ei ole näyttöä siitä, että valmistajan asettamat tavoitteet tuotteelle olisivat toteutuneet. [1]
Kirjallisuuskatsaukset
Suurin osa mielialan seurantasovellusten tutkimuksista on keskittynyt uuden järjestelmän suunnitteluun tai mielialan seurantaan mielenterveyshäiriöiden hoidossa.
Mobiilisovellusten käytön tutkimukset ovat kohdistuneet pääsääntöisesti lapsiin, nuoriin ja aikuisiin. Tutkimusten mukaan
ensisijaisesti vaikeat elämäntilanteet tai muutokset omassa mielenterveydessä motivoivat mielialan seurantasovellusten käyttämiseen.
Asiakkaan tavoitteena on oman tilanteensa parantaminen. Sovelluksen käytön on todettu lisäävän itsetuntemusta ja tunteiden säätelyä, vähentävän masennusoireilua ja stressiä sekä auttavan hyvinvoinnin parantamisessa ja edistämisessä. Sovellukseen kirjaaminen on auttanut muistamaan aiempaa tunne- tai mielialakokemusta ja ymmärtämään, mitä on tapahtunut. Positiivisia tunteita kirjattiin mieluummin kuin negatiivisia. [2,3,4,5,6] Muistin kuormituksen vähentäminen on tärkeää henkilöille, jotka kärsivät työmuistin toimintaa rajoittavista masennus- tai ahdistusoireista. [4]. Kaiken kaikkiaan käyttäjät pitivät myös ominaisuuksista, joissa heidän sovellukseen merkitsemänsä tunteet ja mielialat visualisoitiin lukuina tai kaavioina trendien ymmärtämiseksi [2].
Tutkimusten tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää, sillä mobiilisovellusten tutkimukset ovat pääsääntöisesti olleet lyhytkestoisia, otoskoot pieniä ja demografisten tietojen, kuten sukupuolen ja iän, raportointi on ollut riittämätöntä. Mobiilisovellusten käytön pitkäaikaisseuranta puuttuu eikä niiden pilottitutkimuksissa ollut käytetty juurikaan vertailuryhmiä. [2-6]
Ikääntyneiden mielialan seurantajärjestelmien käytöstä löytyi niukasti tutkimuskirjallisuutta. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin ikääntyneille suunnattuja terveysalan mobiilisovelluksia ja siinäkin todettiin, että löydettyjen tutkimusten otoskoot olivat olleet pieniä ja lisää tutkimusta tarvitaan. Tämän kirjallisuuskatsauksen lopputulema oli kuitenkin, että mobiilisovelluksia tarvitaan ikääntyneillekin ja ne voivat edistää ikääntyneiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia. [7]
Kirjallisuuskatsauksen perusteella vaikuttavuutta siitä, että Fiilisluotsin kaltainen mielialanseurantajärjestelmä tukisi asiakkaan hyvinvointia tai arkielämää kokonaisvaltaisesti tai vähentäisi sosiaali- ja terveydenhuollon avun tarvetta, ei löytynyt. Tulokset ovat kuitenkin lupaavia. [2-7]
Hyvinvointi-, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan mobiilisovellusten etuja ovat parempi saatavuus, tasapuolisuus, välitön tuki, nimettömyys, räätälöity sisältö, alhaisemmat kustannukset sekä palvelukapasiteetin ja tehokkuuden lisääntyminen. Mobiilisovellukset ovat lähes aina käyttäjien käytettävissä, joten niitä voidaan käyttää missä tahansa yhteydessä ja lähes missä tahansa ympäristössä. Mobiilisovelluksen käytön ajatellaan sopivan erityisesti nuorille paremmin kuin paperille kirjaamisen. [3] Mielialan seurantaan liittyvän mobiilisovelluksen käyttö voi lisätä avun hakemista varsinkin, jos sovelluksen kautta voi ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin tai sinne on koottu yhteystietoja avun tarjoajista [5,6].