Kansallinen HTA-koordinaatioyksikkö FinCCHTA
PL 10, 90029 OYS
fincchta@ppshp.fi
DentView – suunterveyden omahoidon digitaalinen ohjaustyökalu
Tietoa tuotteesta
DentView on digitaalinen suun terveyden omahoidon ohjauksen työkalu. Tuotekokonaisuus koostuu älypeilitoiminnan sisältävästä virtuaalikioskista ja siihen liittyvästä omahoitopakkausten annostelijasta sekä MyDentView-kotisovelluksesta. DentViewPro-raportointiportaali on ammattilaisille tarkoitettu toiminnanohjausjärjestelmä.
Valmistaja on luokitellut tuotteen ei-lääkinnälliseksi laitteeksi, joten sitä ei tule käyttää lääkinnällisille laitteille määritellyissä käyttötarkoituksissa.
Lisätietoja
- Suomi
- Ruotsi
- Englanti
- Pohjoissaame, Arabia, Somali, Venäjä, Tanska
- CE-merkintä
Arvio 3.5.2024
Tuote täyttää arviointikriteerit pääosin
DentView – suunterveyden omahoidon digitaalinen ohjaustyökalu voi auttaa parantamaan hammashuollon asiakkaiden suun terveyttä tuotteen tarjoamien omahoito-ohjeiden avulla. Tuote voi vähentää myös ammattilaisten asiakkaiden omahoidon ohjaukseen ei tarvittavaa aikaa. Tuotteen vaikuttavuudesta tarvitaan vielä lisää näyttöä.
Arviointi perustuu yrityksen antamaan tietoon.
Arvioinnin osa-alueet
DentView on digitaalinen suun terveyden omahoidon ohjauksen työkalu, jonka tavoitteena on parantaa hammashuollon asiakkaiden suun terveyttä ja sitä kautta yleisterveyttä. Tuotteen tavoitteena on parantaa suun terveydenhuollon omahoidon ohjauksen saavutettavuutta ja sisältöä sekä yhdenmukaistaa ehkäisevän hoidon tarjontaa. Ennaltaehkäisevällä toiminnalla pyritään vähentämään terveydenhuollon kustannuksia. [1]
Tuote koostuu älypeilitoiminnan sisältävästä virtuaalikioskista, suun hoitoon tarkoitettujen tarvikkeiden (hammasharja, lankain, plakkiväritabletti ja virtuaalikioskin kosketusnäytön puhdistusliina) annostelijasta sekä MyDentView-kotisovelluksesta. Ammattilaisilla on käytössä DentViewPro-raportointiportaali, johon asiakkaat tuottavat tunnisteetonta tietoa.
Virtuaalikioski asennetaan yleensä hammashoitolan odotushuoneeseen. Virtuaalikioskin tarkoituksena on toimia suun terveyteen liittyvän tiedon välittämisessä ja motivoinnin työkaluna. Ohjelmassa on erilaiset opetuspolut eri ikäryhmille, odottavan perheen vanhemmille ja oikomiskojeita tai hammasproteeseja käyttäville asiakkaille. Tuote sisältää myös oman valikon avohoidon puolella käytettäväksi liittyen tietoon suun terveyden yhteyksistä yleissairauksiin. Tarkoitus on motivoida ja ohjeistaa potilaita suun hoitoon sekä kerätä ja raportoida suun terveystietoja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. [1]
Arvioitavaan tuotteeseen liittyvä tutkimusnäyttö
Pilottitutkimukset
Syrjän tekemässä pilottitutkimuksessa (2021) haluttiin selvittää suun terveyden ammattilaisten mielipiteitä DentView-virtuaalikioskista. Oulun opetushammashoitolan henkilökuntaa ja hammaslääketieteen opiskelijoita pyydettiin vastaamaan kyselyyn virtuaalikioskin eri-ikäisten käyttäjien opetuspolkujen sisällöistä ja käyttömukavuudesta. Kyselyyn vastasi 18 henkilöä, joista yksi vastasi kahteen eri opetuspolkua koskevaan kyselyyn.
DentView sai pääosin positiivista palautetta. Vastaajien mukaan se sopii hyvin suun terveyden edistämisen työkaluksi. Erilaiset opetuspolut ottavat hyvin huomioon eri elämäntilanteissa olevat ja eri-ikäiset käyttäjät. Vastaajien mielestä ohjelman käyttö ennen vastaanottoa on hyödyllinen. Kehitysehdotuksina mainittiin sähköhammasharjan käytön opastus ja tarvikkeiden täydentäminen ksylitol-tuotteilla. Vastaajat toivoivat, että virtuaalikioskin sijoittamiseen vastaanotolle kiinnitetään huomiota: virtuaalikioski on helposti loppukäyttäjien käytettävissä ja ympäristön puhtaanapito on helppoa. [2]
Havelan ja kumppaneiden pilottitutkimuksessa (2021) DentView oli käytössä puoli vuotta kolmessa oululaisessa suun terveydenhuollon yksikössä. Tänä aikana potilailta pyydettiin palautetta virtuaalikioskin käytöstä. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja se tapahtui anonyymisti. 60 potilasta vastasi kyselyyn. Suurin osa potilaista oli sitä mieltä, että DentView oli hyödyllinen ja helppokäyttöinen ja että se antoi tarpeellista tietoa suun terveyden edistämiseksi. Ohjelma motivoi harjaamaan hampaita ja käyttämään hammaslankaa. Vaikutti siltä, että vastaajien taustalla (esimerkiksi tupakointi tai koulutus) ei ollut merkitystä vastausten sisältöön. [3]
Virtuaalikioskin pilotointi Pohjois-Karjalassa
Virtuaalikioskia pilotoitiin 9/2021─1/2022 Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella (Siun sote) Lieksan ja Rantakylän hammashoitoloissa. Sen käytöstä pyydettiin palautetta sekä asiakkailta että ammattilaisilta. Asiakkailta saatiin Lieksasta 16 vastausta, joiden keskiarvo oli 4.56/5 ja Rantakylästä 134 vastausta, joiden keskiarvo oli 4.48/5 (kyselyn asteikko oli 1 = täysin eri mieltä ja 5 = täysin samaa mieltä).
Ammattilaisilta tuli yhteensä yhdeksän vastausta, ja he kokivat DentView’n käytön pääosin hyödyllisenä apuvälineenä työssään. Hampaiden harjausohjausta kehuttiin, ja ammattilaisten mielestä laitteen käyttö sopii etenkin nuorille ihmisille. Virtuaalikioskin käyttöä täytyy kuitenkin markkinoida potilaille paremmin ja sen sijoittamiseen pitää kiinnittää huomiota, jotta se on helposti saavutettavissa. Ammattilaiset toivoivat virtuaalikioskille varauskirjaa, jotta laite ei jäisi käyttämättä odotusajan takia. [4]
DentView’n tekemät palautekyselyt
DentView on tehnyt suun terveydenhuollon ammattilaisille kaksi virtuaalikioskia, HomeAppia ja dataportaalia koskevaa palautekyselyä, joihin saatiin 160 ja 146 vastausta. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että he eivät välttämättä ehdi antaa riittävästi suun omahoidon opastusta potilaille vastaanottokäynneillä. Vastaajat uskoivat, että suun hoidon neuvontaa ja saavutettavuutta voidaan lisätä digitaalisin keinoin. He olivat hyvin tietoisia eri opetuspolkujen sisällöistä ja suosittelivat virtuaalikioskin käyttöä potilaille ja muihinkin suun terveydenhuollon yksiköihin. Vastaajat kertoivat, että myös potilailta oli saatu myönteistä palautetta. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan osannut sanoa oliko DentView’lla ollut positiivinen vaikutus työaikaan ja tehokkuuteen.
MyDentView-kotisovelluksen käytöstä ammattilaisilla oli vähemmän tietoa. Ammattilaiset tiesivät dataportaalin keräävän alueellista tietoa ja että sitä pystyy hyödyntämään suun terveydenhuollon palvelujen parantamiseen, mutta suurin osa ei ollut kirjautunut palveluun eikä näin ollen hyödyntänyt tietoa. [1]
Kirjallisuuskatsaukset
Systemaattisessa katsauksessa tutkittiin kaiken ikäisten potilaiden matkapuhelinsovellusten käyttöä suun terveydessä. Katsaukseen sisällytettiin vuosina 2000─2021 englanniksi julkaistut kaikentyyppiset tutkimukset. Suun terveyteen liittyvien mobiilisovellusten kehittämiseen keskittyvät tutkimukset suljettiin pois.
Mukaan valikoitui 977 tutkimuksesta 45 tutkimusta, joiden keskiössä olivat suun terveyden edistäminen, diagnostiikka, oikomishoito, käyttäytymisen hallinta, trauma ja muut. Tässä katsauksessa havaittiin, että useat RCT-tutkimukset ilmoittivat hammasplakin merkittävästä vähenemisestä (9/23, 39 %) ja ienterveyden paranemisesta (6/23, 26 %) matkapuhelinsovelluksen käyttäjillä verrokkeihin verrattuna. Näin ollen matkapuhelinsovelluksia voidaan käyttää suun terveyskasvatukseen ja potilaiden hyvien kotihoitotaitojen opettamiseen. Katsauksessa todettiin myös, että suurin osa mukana olevista tutkimuksista (25/45, 56 %) keskittyi lapsiin (alle 10-vuotiaat) ja heidän perheisiinsä sekä 10–19-vuotiaisiin nuoriin. Tämän katsauksen tutkimuksissa ei ollut mukana ikääntyneitä eikä aikuisia.
Mobiilisovellusten käyttö suun terveydessä lisääntyy potilaiden, pääasiassa lasten ja nuorten, keskuudessa. Suuhygienian, tiedon ja terveyskäyttäytymisen parantaminen on mahdollista käyttämällä mobiilisovelluksia, mutta tutkimuksia tarvitaan lisää. [5]
Suositukset
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen suun terveydenhuollon tulosaluejohtaja Teija Niiranen kertoo referenssikirjeessä, että DentView’n avulla he ovat parantaneet ennalta ehkäisevän työn laatua ja saavutettavuutta. DentView’n käyttö on vähentänyt myös työn kuormitusta, kun ennalta ehkäisevää työtä on ollut mukana tekemässä ”virtuaalinen suun terveyden ammattilainen”. [1]
Satakunnan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon vastuualuejohtaja Katja Lepistö kirjoittaa refenssikirjeessään, että DentView on auttanut tehokkaasti ennalta ehkäisevän ja terveyttä edistävän työn tekemisessä. Potilaat ovat ottaneet innokkaasti vastaan digitaalisen omahoidon ohjauksen työkalun. [1]
Meneillään olevat ja tulevat tutkimukset
Päivi Havelan pilottitutkimuksen raportti on vielä julkaisematta. Kaksi tähän tutkimukseen liittyvää opinnäytetyötä on kesken. [1]
Syksylle 2024 on suunnitteilla uusi Uumajan yliopiston koordinoima tutkimus. Arviointihetkellä oli jo käynnissä myös Halmstadin kaupungissa toteutettava tutkimus. [1]
Turun yliopisto aloittaa seurantatutkimuksen mahdollisesta oikomispotilaiden omahoidon tason parantumisesta tietyillä kliinisillä mittareilla mitattuna. Turun yliopistossa on käynnissä myös opinnäytetyö, joka keskittyy oikomishoitoa saavien potilaiden DentView’n käyttökokemuksiin. [1]
Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat suunnittelevat myös opinnäytetyötä, joka liittyy DentView’n käyttöön. [1]
Yhteenveto
Tuotteeseen liittyvä näyttö liittyi pääasiassa virtuaalikioskin käyttöön suun terveydenhuollon yksiköissä. Virtuaalikioskin käyttö vaikutti näiden pilottitutkimusten ja kyselyjen perusteella lupaavalta. Potilaille suunnatun suun omahoidon ohjauksen mobiilisovelluksen ja ammattilaisille suunnatun dataportaalin käytöstä ja hyödyistä ei ollut arviointihetkellä juurikaan näyttöä.
Kirjallisuuden mukaan datatiede ja big data -analytiikka voivat tarjota käytännön näkemyksiä ja apua terveydenhuoltojärjestelmää koskevien strategisten päätösten päätöksenteossa. Se auttaa rakentamaan kattavan näkemyksen potilaista, kuluttajista ja terveydenhuollon palveluista. Datavetoinen päätöksenteko avaa uusia mahdollisuuksia parantaa terveydenhuollon laatua. [6]
Tarvitaan lisää vertailevaa tutkimusta ja pitempiaikaista seurantaa siitä, että suun terveydenhuollon asiakkaiden terveys paranee, kun heidän käytössään on digitaalinen omahoidon ohjauksen työkalu ja palveluja on kehitetty paremmaksi dataportaalin tiedon avulla. Pitempiaikaista seurantaa tarvitaan myös siitä, että digitaalinen omahoidon ohjauksen työkalun käyttö on johtanut esimerkiksi asiakaskäyntien ajan lyhentymiseen, kun omahoidon ohjaukseen ei tarvitse käyttää enää niin paljon ammattilaisten aikaa.
DentView on ollut kaupallisesti saatavilla vuodesta 2021 lähtien ilman ilmoitettuja käyttöön liittyviä vaaratapahtumia. Virtuaalikioski on CE-merkitty tuote, joka täyttää sille asetetut tekniset vaatimukset, kuten sähköturvallisuuden ja langattoman viestinnän kriteerit. [1]
Yritys arvioi myös tuotteen käyttöön liittyviä riskejä erillisellä riskienhallintalomakkeella, ja riskien arviointi on osa yrityksen kuukausittaista dokumentoitua prosessia. Lisäksi yrityksellä on laitteen toimintahäiriöiden varalta määritelty prosessi, joka kattaa korjaustoimenpiteet. [1]
Asiakkaan ilmoittaessa laitteen toimintahäiriöstä puhelimitse tai sähköpostilla, tiedot tallennetaan ja toimintahäiriö ratkaistaan mahdollisimman pian huoltohenkilöstön tai ohjelmistopäivitysten avulla. [1]
Virtuaalikioski on yhteydessä verkkoon erillisellä SIM-kortilla, ja sen toiminta perustuu ainoastaan yhdensuuntaiseen tiedonsiirtoon Google Firebase -palvelimelle. Yhteyden katkokset etäisissä sijainneissa ovat aiheuttaneet synkronointiongelmia, jotka voivat vaikuttaa tiedon oikea-aikaiseen päivitykseen ja saatavuuteen. Haasteen ratkaisemiseksi yritys on integroinut järjestelmään toiminnallisuuden, joka mahdollistaa paikallisten laitteiden väliaikaisen tiedonsäilytyksen. [1]
Yritys on huomioinut virtuaalikioskin käytön hygieniaan liittyvät näkökulmat asianmukaisilla toimenpiteillä [1].
DentView toimii leasing-periaatteella. Tuotteen käytön kustannukset muodostuvat virtuaalikioskin asennusmaksusta ja palvelun käytön kuukausittaisesta leasing-maksusta. Asennusmaksu käsittää asennuspäivän, jonka aikana yritys voi asentaa 1─3 laitetta. Käyttökoulutuksesta ei peritä erikseen maksua. [1]
Kuukausittaiseen leasing-hintaan kuuluvat seuraavat palvelut:
- virtuaalikioskin käyttö
- annostelija ja 200 kpl omahoitopakkausta. Lisäpakkauksia voi ostaa erillisen sopimuksen mukaan.
- asiakkaiden MyDentView-kotisovelluksen käyttö
- ohjelman päivitykset
- uudet versiot
- asiakasdataan pääsyn yhdelle organisaation henkilölle
- tarvittaessa virtuaalikioskin ja annostelijan paikan vaihto [1].
Tilaajaorganisaation 1 – 2 työntekijää perehdytetään laitteen käyttöön. Heidän tehtäviinsä kuuluvat
- annostelijan täyttäminen omahoitopakkauksilla 1–2 kertaa viikossa
- laitteen puhdistaminen päivän päätteeksi
- laitteen käynnistäminen aamulla ja virran katkaiseminen illalla [1].
Palvelun tuottajan antamien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että palvelun käyttökustannukset ovat kohtuulliset verrattaessa niitä vastaavan palvelun tuottamiseen muulla tavoin.
Arvioinnissa on käytetty sosiaali- ja terveydenhuollon hankintojen tietoturva- ja tietosuojavaatimuskantaa ja DentView Oy:n toimittamaa vastausmateriaalia [8,1]
Riskienhallinta ja tietoturvatestaus
DentView on luonut pienen yleisen ohjeistuksen Android-pohjaisen toteutuksen tietoturvallisuuden ylläpitämiseen. DentView on nimennyt laiteturvallisuudesta vastaavan henkilön. Tietokannasta otetaan automaattisesti varakopioita.
Lokien hallinta
Lokeihin jää tietoa laitteen kohtaamista virhetiloista. DentView voi monitoroida kaikkia aktiivisia istuntoja ja saa hälytyksiä laitteiden häiriöistä. Häiriöitä voivat esimerkiksi olla Bluetoothin toimimattomuus ja laitteen lähettämien pyyntöjen epäonnistuminen.
Käyttäjien hallinta
DentView-virtuaalikioskissa on yksi Android-käyttäjätili, jonka vakionäkymänä on DentViewpalvelu ‘Fully Kiosk’ -ohjelman kautta. Huoltotila sekä muu toiminta laitteella on salasanasuojauksen takana. Kioskin keräämä data on anonyymiä. Kotikäyttöön suunnattu MyDentView ei hyödynnä käyttäjätilejä, ja kerätty statistiikka on anonyymiä. Dataportaalissa on käyttäjätilit, joita ylläpitäjät voivat lisätä, muokata tai poistaa. Ylläpitäjät voivat myös nähdä kaiken kerätyn datan laitteista. Dataportaalin tavalliset käyttäjät pystyvät käsittelemään oman toimipisteensä dataa eivätkä voi nähdä muita käyttäjiä tai muiden toimipisteitä.
Laitteisto
Laitteen käyttöjärjestelmä on Android 9. Laite on lukittu salasanalla Kioski-tilaan, jolloin vain DentView’n sovellus on vierailijoiden käytettävissä. Laitetta ei kytketä terveydenhoito-organisaation verkkoon. Laite on HTTPS-salatussa yhteydessä tietokantaan sisäänrakennetun 4G-modeemin avulla. Modeemi käyttää SIM-korttia. Lisäksi laiteella on Bluetooth-yhteys annosteluyksikköön. DentView suorittaa laitteistopäivitykset etäyhteydellä Kioski-tilaa hallitsevan sovelluksen kautta.
Tietosuoja
Laite kerää anonyymiä dataa, joka tallennetaan EU:n alueella sijaitseville palvelimille. DentView’n web-portaalin kautta asiakkaat voivat tarkastella kioskista kerättyä dataa heille annetuilla tunnuksilla . DentView käyttää anonyymiä dataa tutkimuksiinsa. DentView voi poistaa kerätyn datan tietokannoistaan asiakasorganisaation erillisestä pyynnöstä. Normaalisti laite ei säilytä kerättyä dataa, vaan lähettää sen suoraan tietokantaan modeemin avulla. Jos Internet-yhteys on asennuspaikalla heikko, laite voi säilyttää dataa myös paikallisesti. Data säilytetään levossa salatussa muodossa molemmissa tilanteissa.
Muuta huomioitavaa
Android 9 käyttöjärjestelmän viimeinen tietoturvapäivitys tehtiin vuonna 2022, jolloin myös sen virallinen tuki lopetettiin.
Yleinen ohje hankintoihin
Hankintavaiheessa olisi syytä aina olla yhteydessä organisaation tietohallintoon, tietoturva-asiantuntijaan ja tietosuoja-asiantuntijaan. Keskustelkaa heidän kanssaan täyttääkö kyseinen tuote teidän vaatimuksenne. Lisäksi suosittelemme, että hyvinvointialueet käyttävät tukena hankinnoissa Euroopan unionin kyberturvallisuusviraston (ENISA) tietoturvaopasta hankinnoille [9].
DentView tarjoaa hammashuollon yksiköihin opintokokonaisuuden, joka sisältää virtuaalikioskin ja annostelijan. Asiakkaat voivat ladata MyDentView-kotisovelluksen omalle laitteelleen annostelijassa olevan omahoitopakkauksen QR-koodin avulla. Lisäksi ammattilaisille on tarjolla verkkoselaimella käytettävä DentViewPro-raportointiportaali. [1]
Virtuaalikioski
Virtuaalikioski on noin kaksi metriä korkea itsenäisellä jalalla seisova laite, joka sisältää 32-tuumaisen interaktiivisen kosketusnäytön ja toimii Android-alustalle kehitetyn ohjelmiston avulla. Virtuaalikioskissa oleva graafinen käyttöliittymä tarjoaa käyttäjälleen tietoa, ohjeita ja interaktiivisia harjoituksia suunhoidosta. [1]
Tuotetta on testattu erilaisissa käyttöympäristöissä, kuten hammaslääkäriklinikoilla ja oppilaitoksissa, ja sitä on myös pilotoitu laajasti. Pilotointi on tarjonnut tietoa laitteen toimivuudesta ja käytettävyydestä. [1] Virtuaalikioskin käytettävyydestä kerätyn käyttäjäpalautteen (25 000 kpl) perusteella on tehty useita toimenpiteitä palvelun saavutettavuuden parantamiseksi erityisesti käyttäjillä, joilla on erilaisia esteettömyysvaatimuksia. Virtuaalikioskin suunnitteluprosessissa on huomioitu erityiskäyttäjäryhmiä esimerkiksi seuraavien toiminnallisuuksien avulla [1]:
- tuote tukee useita kieliä ja opetuskielen voi vaihtaa
- kirjainkokoa voi suurentaa
- tärkeätä tietoa ei ilmaista pelkästään väreillä
- ääniefektejä on käytetty oikean ja väärän vastauksen erottamiseen
- näkövammaisille suunniteltu sisältö on suurikokoista
- kuulovammaisille on tarjolla mahdollisuus kuunnella sisältöä
- lapsikäyttäjille on suunniteltu oppimispolkuja, joissa hyödynnetään pelillistettyä sisältöä ja animaatioita
- käyttöliittymä ei sisällä välkkyviä elementtejä.
Lisäksi virtuaalikioskin käyttöä ja käytettävyyttä on tutkittu vuonna 2021 valmistuneessa opinnäytetyössä, jossa on myös tarkasteltu sovelluksen ominaisuuksia suhteessa WCAG 2.1 saavutettavuusvaatimuksiin [7]. Virtuaalikioskin saavutettavuudesta on mahdollista antaa palautetta yrityksen verkkosivuilta löytyvän verkkolomakkeen avulla [1].
Asiakkaan MyDentView-kotisovellus
MyDentView-kotisovellus on verkkosovellus, jonka voi ladata annostelijan pakkauksessa olevan QR-koodin avulla. QR-koodin skannaamisen jälkeen asiakas voi käyttää kotisovellusta viisi kertaa. Sovellus tarjoaa hampaidenhoitoon liittyvää sisältöä sekä aikuisille että lapsille ja sisältää samankaltaista materiaalia kuin virtuaalikioski, mutta lisätyllä informaatiolla. Aikuisille suunnatut hammashoitopolut ovat kattavampia ja yksityiskohtaisempia kuin lasten polut, jotka on suunniteltu pääasiassa oikeaoppiseen hampaiden harjaukseen. [1,3] Kotisovelluksessa on mahdollisuus antaa tuotteen käyttöä koskevaa palautetta [1].
Yritys on arvioinut MyDentView-kotisovelluksen saavutettavuuden itse. Kotisovellus täyttää WCAG 2.1 AA –tason vaatimukset. Saavutettavuusseloste on julkisesti saatavilla yrityksen verkkosivuilta [11]. Saavutettavuuspalautetta voi antaa MyDentView-kotisovelluksen kautta tai yrityksen verkkosivuilta löytyvän lomakkeen avulla. Yritys vastaa saavutettavuuspalautteeseen 14 päivän sisällä. [1]
Ammattilaisten DentViewPro-raportointiportaali
Raportointiportaali on ammattilaisille suunnattu palvelu, joka toimii web-selaimella. Se mahdollistaa virtuaalikioskin ja MyDentView-kotisovelluksen keräämien nimettömien asiakas- ja ammattilaispalautteiden tarkastelun, jotka on kerätty eri DentView-tuotteiden käyttöpaikoista. [1] Yritys on arvioinut palvelun saavutettavuuden itse ja saavutettavuusseloste on saatavilla yrityksen verkkosivuilla. Saavutettavuusarviosta ilmenee, että verkkosivusto ei täytä kaikilta osin WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia. [11,12] DentView’n verkkosivuston kautta on mahdollista antaa tuotteen käyttöä koskevaa palautetta [1,11]. Saavutettavuuspalautetta voi antaa DentViewPro-raportointiportaalin kautta tai yrityksen verkkosivuilta löytyvän lomakkeen avulla. Yritys vastaa saavutettavuuspalautteeseen 14 päivän sisällä. [1]
Yleinen ohje hankintoihin
Hankkivan organisaation tulee huomioida kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön asettamat saavutettavuusvaatimukset. [10,12,13]
Yhteentoimivuus
Tuotteelle on suunnitteilla integraatiot potilastietojärjestelmiin sekä Omakannan omatietovarantoon. DentViewPro-raportointiportaalin raportit ovat ladattavissa pdf-muodossa. [1]
Tekninen toimivuus
Yrityksellä on jatkuvat prosessit virheilmoitusten vastaanottamiseen ja virheiden korjaamiseen. Dentview hyödyntää Bitbucket-versionhallintajärjestelmää hallinnoidakseen sovelluksen muutoksia ja eri versioita. Virheiden käsittelyssä DentView käyttää järjestelmälokien seurantaa ja automaattisten raporttien hyödyntämistä. Lisäksi yrityksellä on vakiintunut prosessi ohjelmiston palauttamiseksi aiempaan toimivaan tilaan tarvittaessa. [1]
Uusien ohjelmistopäivitysten asennus tapahtuu taustalla. Käyttäjille ilmoitetaan suurista päivityksistä etukäteen sähköpostitse. Päivitykset pyritään järjestämään niin, että ne eivät häiritse käyttäjän istuntoja. [1]
Koulutus ja tuotetuki
Hankkiva organisaatio nimeää laitteesta vastaavat henkilöt, jotka koulutetaan laitteen käyttöön. DentView voi myös järjestää ohjausta. [1]
Tuotteen levinneisyys
DentView on käytössä noin 45 klinikalla 11:sta eri hyvinvointialueella Suomessa. Lisäksi sitä on testattu Ruotsissa Malmön yliopistossa sekä yhdessä läänissä [1].
- Yrityksen täyttämä Digi-HTA-kyselylomake, ei julkinen tieto.
- Syrjä, S. DentView suun terveyden virtuaalikioski: pilottitutkimus. (2021). https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/19453. Luettu 8.3.2024.
- Havela P., Vuontisjärvi R., Rantala A., Laitala M.-L., Karki S. Research Unit of Oral Health Sciences, University of Oulu. Medical Research Centre, Oulu University Hospital and University of Oulu. https://www.eadph.org/download/eadph-congress-abstracts-2022/. Abstrakti nro 116. Luettu 8.3.2024.
- DentView virtuaalikioski apuna suun terveyden edistämistyössä. https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/dentview-virtuaalikioski-apuna-suun-terveydenedistamistyossa. Luettu 8.3.2024.
- Väyrynen E, Hakola S, Keski-Salmi A, Jämsä H, Vainionpää R, Karki S. The Use of Patient-Oriented Mobile Phone Apps in Oral Health: Scoping Review JMIR Mhealth Uhealth 2023;11:e46143. URL: https://mhealth.jmir.org/2023/1/e46143. DOI: 10.2196/46143. Luettu 8.3.2024.
- Subrahmanya S.V.G., Shetty D.K., Patil V. et al. The role of data science in healthcare advancements: applications, benefits, and future prospects. Ir J Med Sci 191, 1473–1483 (2022). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34398394/ Luettu 18.4.2024.
- Ignatius, L. 2021. Visuaalisen ilmeen suunnittelu lapsille suunnattuun sovellukseen: DentView Oy:n kotihoitosovelluksen visuaalinen suunnittelu. https://www.theseus.fi/handle/10024/502123
- Kyberturvallisuuskeskus. Sosiaali- ja terveydenhuollon hankintojen tietoturva- ja tietosuojavaatimukset Saatavilla: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/ohjeet-ja-oppaat/sosiaali-ja-terveydenhuollon-hankintojen-tietoturva-ja. Luettu 18.04.2024
- The European Union Agency for Cybersecurity Procurement Guidelines for Cybersecurity in Hospitals. Saatavilla: https://www.enisa.europa.eu/publications/good-practices-for-the-security-of-healthcare-services. Luettu 18.04.2024
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019. Saatavilla: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190306. Luettu 18.04.2024
- DentView saavutettavuusseloste https://dentview.fi/feedback/. Luettu 26.6.2024.
- Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö. Digipalvelulain vaatimukset. Saatavilla: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/digipalvelulain-vaatimukset/. Luettu 18.04.2024
- Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 Saatavilla: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161397. Luettu 18.04.2024
Jari Haverinen, erikoissuunnittelija, FinCCHTA
Raija Järvinen, erikoissuunnittelija, FinCCHTA
Teemu Mustola, erikoissuunnittelija, FinCCHTA
Tommi Hanhela, tietoturva-asiantuntija, Oulun yliopisto
Jere Kinnunen, tietoturva-asiantuntija, Oulun yliopisto
Antti Koskela, tietoturva-asiantuntija, Oulun yliopisto