Lapsen puheen- ja kielenkehityksen häiriöt
Foniatrialla tehdään lasten vaativaa kuntoutustutkimusta puheen ja kielen kehityshäiriöihin liittyen. Suurin osa arvioon tulevista lapsista on alle kouluikäisiä.
Lapsen puheen ja kielen kehityksen häiriöiden alkukartoitus tehdään aina perusterveydenhuollossa puheterapeutin toimesta. Mikäli puheen ja kielen kehityshäiriö on vaikea-asteinen ja haittaa lapsen arjen toimintakykyä huomattavan paljon, voidaan lapsi lähettää foniatrialle jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimukset foniatrian poliklinikalla ovat tarpeen esim. tilanteissa joissa lapsi ei opi puhumaan, lapsella on huomattavia puheen ymmärtämisen vaikeuksia, tai puhe on niin epäselvää, että sitä on vaikea ymmärtää.
Foniatrian poliklinikkajaksojen pituus vaihtelee 1-5 päivään. Tutkimusjakson aikana lapsen puheen ja kielen kehitystä ja toimintakykyä arvioidaan moniammatillisesti. Tutkimusjaksolla tehtävien arviointien lisäksi tarvitaan aina myös tietoa lapsen omasta toimintaympäristöstä, minkä vuoksi vanhempien antamat esitiedot sekä päiväkodin, koulun ja omien terapeuttien palautteet ovat tärkeitä ja ne tulee olla mukana käynnillä tai toimitettuina etukäteen. Jos lapsi tarvitsee kuvia tai viittomia kommunikaation tueksi, vanhempien on mahdollista saada kuvien ja viittomien käytön ohjausta foniatrian poliklinikkajaksolla.
Tutkimusjakson loputtua lapselle laaditaan kuntoutussuunnitelma. Kuntoutussuunnitelmaa tehtäessä pidetään usein moniammatillinen kuntoutussuunnitelmaneuvottelu, johon voivat etäyhteydellä osallistua myös lapsen terapeutit ja päiväkodin tai koulun henkilökuntaa. Kuntoutuksen tavoitteet mietitään yhdessä vanhempien kanssa. Kuntoutussuunnitelmaa tarkennetaan lapsen arjessa yhdessä kuntouttavan terapeutin kanssa ja pienten lasten kohdalla esimerkiksi päiväkodin henkilökuntaa opastetaan kuntoutukseen, jotta kielen kehityksen tukeminen tulisi osaksi arkea.
Kontrollikäyntejä OYSin foniatrialle on tyypillisesti kerran vuodessa. Kontrolleissa arvioidaan kuntoutuksen tarvetta ja päivitetään kuntoutussuunnitelma.
Kouluiässä puheen ja kielen kehityksen häiriöt voivat näkyä oppimisen vaikeuksina. Ensisijainen tuki koululaiselle, jolla on oppimisvaikeuksia, ovat koulun ja perusterveydenhuollon yhteistyönä tehtävät arvioinnit ja tukitoimet. Ennen foniatrialle lähettämistä, on oltava tehtynä psykologin ja puheterapeutin tutkimukset. Lausunnot tulee olla lähetteen liitteenä. Lisäksi koululaisella tulisi olla jo käytössä koulun tarjoama erityinen tuki (oppimisen ja koulukäynnin tuen kolmas aste, lisää tuen asteista voi lukea opetushallituksen sivuilta: OPH – Oppimisen tuki).
Videoita kielen ja kehityksen tukena
OYSin foniatrialla on tuotettu videoita hyödynnettäväksi lapsen kielen ja puheen kehityksen tukemisessa:
Näin löydät Foniatrialle, Lasten kuulokeskukseen ja Kommunikaatiokeskus Tikoteekkiin: