Kuntoutusohjauksen polku OYS
Asiakkuuden alku kuntoutusohjauksessa

Kuntoutusohjauksen tarve

Kuntoutusohjausprosessi käynnistyy, kun asiakkaalla todetaan tarve kuntoutukseen liittyvien asioiden ohjaukseen ja neuvontaan. Taustalla voi olla toimintakykypulma tai koordinoinnin, verkostotyön ja/tai seurannan tarve. Kuntoutusohjaus voi olla yksittäinen ohjauskäynti, koostua useammasta ohjauskäynnistä tai olla pitkäaikainen asiakkuussuhde.

Asiakkaan toimintakyvyn ongelmat voivat ilmetä

  • arjessa selviytymisen ongelmina, esimerkiksi kotona, koulussa tai työelämässä
  • koetun toimintakyvyn ja objektiivisten löydösten välisinä ristiriitoina, jolloin tarvitaan yksilöllisen toimintakyvyn ja kokonaistilanteen arvio
  • epätietoisuutena eri palveluista ja niiden hakemisesta
  • merkittävinä kognitiivisina ongelmina, jotka vaikeuttavat palveluihin hakeutumista.

Kuntoutusohjausta tarvitaan myös, kun asiakkaan tilanne edellyttää

  • koordinointia esimerkiksi siirryttäessä hoitopaikasta toiseen kuten erikoisalalta toiseen, erikoissairaanhoidosta peruspalveluun tai ikäryhmän perusteella lasten kuntoutusohjauksesta aikuisten kuntoutusohjaukseen
  • monia eri hallinnonalan palveluita tai asiakkuuksia usealla erikoisalalla, esimerkiksi monisairaat potilaat
  • kuntoutumisen seurantaa, jonka kesto sovitaan yksilöllisen tarpeen mukaan
  • ammattilaisten välistä konsultointia