Sähköiset asiointipalvelut ja ajanvaraus
Usein kysyttyä
K: Sain tekstiviestin, jossa pyydetään täyttämään hoitooni liittyvät kyselyt. Minulla ei ole tietoa, että minulle olisi varattu aika OYSiin. Mihin nämä kyselyt liittyvät?
V: Tekstiviestin sisällön mukaisesti kyselyt liittyvät alkavaan tai meneillä olevaan hoitoosi. Jos sinulla ei ole tietoa varatusta ajasta, odottele rauhassa muutama päivän ajan. Ajanvarauskirje saapuu postin mukana. Voit käydä tarkistamassa omat ajanvarauksesi myös osoitteessa www.omaoys.fi.
K: Sain tekstiviestin, jossa pyydetään täyttämään hoitooni liittyvät kyselyt OmaOYS.fi-palvelun kautta. Minulla ei ole mahdollisuutta täyttää kyselyitä sähköisesti, mitä teen?
V: Saavu sinulle varatulle vastaanotto- tai muulle ajalle ajanvarauskirjeen ohjeiden mukaisesti. Jos ajanvarauskirjeen mukana saapui täytettäviä lomakkeita, täytä ne ja tuo mukanasi sairaalaan. Ota lääkelista mukaan!
K: Sain tekstiviestin ja/tai sähköpostiviestin, jossa ilmoitetaan minulle avatusta digihoitopolusta. Minulla ei ole kuitenkaan tietoa, että minulle tai alaikäiselle lapselleni olisi varattu aika OYSiin. Mihin tämä tekstiviesti liittyy?
V: Joillakin OYSin poliklinikoilla avataan potilaille digihoitopolku ajanvarauksen yhteydessä. Polulla voi olla käyntiin liittyvät ohjeet ja täytettävät esitietolomakkeet. Voit kirjautua digihoitopolulle tekstiviestin ohjeen mukaan. Ajanvarauskirje saapuu postin mukana muutaman päivän kuluessa. Voit käydä tarkistamassa omat ajanvarauksesi myös osoitteessa www.omaoys.fi. Alaikäisen puolesta-asiointi on mahdollista alle 12-vuotiaan huollettavan puolesta.
K: Maksaako sähköisten asiointipalveluiden käyttö?
V: Sähköisissä palveluissa asioiminen on maksutonta. Etävastaanotto maksaa 15 prosenttia vähemmän kuin vastaanottokäynti.
K: Sain tekstiviestin, joka koskee alaikäistä lastani. Miksi en pääse tarkastelemaan lapseni ajanvaraukseen liittyviä tietoja?
V: Alaikäisen puolesta asiointi on mahdollista vain alle 12-vuotiaan huollettavan puolesta.
K: Tunnistautuminen sähköisiin palveluihin on työlästä pankkitunnuksilla. Onko muuta mahdollisuutta tunnistautumiseen?
V: Oulun yliopistollisen sairaalan sähköisiin palveluihin on mahdollista tunnistautua myös mobiilivarmenteella. Joillakin digihoitopoluilla on käytössä mobiilisovellus, joihin kirjautuminen tapahtuu pin-koodilla, kasvo- tai sormenjälki tunnistautumisella. Jos digihoitopolkua on mahdollista käyttää mobiilisovelluksessa, siitä on maininta digihoitopolulla. Mobiili asiointi laajenee vuoden 2023 aikana.
K: Minulle tulee tekstiviestejä hoitooni liittyen. Miksi viesteissä ei lue, mitä hoitoa viesti koskee?
V: Oulun yliopistollisen sairaalan lähettämissä tekstiviesteissä ei tietosuoja syistä mainita potilaan nimeä tai hoitoon liittyviä asioita.